
Prevalence přetrvávajících primárních reflexů a dyspraxie u dětí na prvním stupni základních škol (MUNI/A/1353/2019)
Řešitel na MU: | Mgr. Leoš Daněk |
---|---|
Fakulta / Pracoviště MU: | Fakulta sportovních studií |
Období řešení: | 1/2020 — 12/2020 |
Investor/Program: | Masarykova univerzita / Grantová agentura MU |
S primárními reflexy se každý rodí a v prvních měsících života nám zajišťují přežití, budovat oporný systém, rozvíjet koordinaci atd. Po dostatečném stimulu by fyziologicky měli být nahrazeny již vyspělými posturálními reflexy a následně odeznít. V případě, že tyto reflexy neodezní, mohou dětem způsobovat specifické poruchy učení, jako je dysgrafie, dyspraxie, dysortografie atd. Bohužel v dnešní době z mnoha příčin je trend takový, že u spousty dětí některé primární reflexy neodezní vůbec a negativně je ovlivňují jak v akademické dráze (ztráta motivace ke vzdělání), tak i v dospělém životě.
Průběh výzkumu/měření
Na začátku září budou děti přeměřeny – testuje se 6 primárních reflexů – asymetrický tonický šíjový reflex, symetrický tonický šíjový reflex, oculární postarání reflex, labyrintový posturální reflex a tonický labyrintový reflex a landau reflex.
Právě tyto reflexy mají největší spojitost s výskytem specifických poruch učení a poruchami pozornosti. Testování je jednoduché, děti předvádí polohy jako je například ,,kočička, která vyhrbí záda, sed a sledování pevného bodu před sebou apod. Čas nezbytný k otestování jednoho žáka je maximálně 7 minut.
Harmonogram 20/21
Termin | Etapa |
konec srpna | schůzka s třídními učiteli a domluva na koordinaci |
začátek září | rozdání informovaných souhlasů zákonným zástupcům |
polovina září | měření primárních reflexů |
říjen – květen | cvičení dle videoukázek každý všední den, cca 10 minut |
začátek června | měření primárních reflexů |