Tandemová výuka na naší škole nám přináší řadu výhod jak pro žáky, tak pro učitele.
Z pohledu učitelů poskytuje příležitosti k rozvoji soft skills (měkké dovednosti – kompetence v oblasti chování; mají vztah k sociální/emoční inteligenci), a to zejména v oblasti zlepšování vzájemné komunikace a spolupráce, empatie, práce s emocemi a řešení konfliktů, poskytování a přijímání zpětné vazby a vlastní sebereflexe. Slouží také jako inspirace a obohacování se o další metody práce a zároveň dává možnost rozšiřovat si vlastní obzory, ať už ve svém oboru, nebo při nahlížení do oborů jiných kolegů. Učitelé v tandemu si také mohou být vzájemnou oporou a pomocí.
Díky tomu, že jsou při tandemovém vyučování učitelé ve třídě dva, nabízí se nám tak více prostoru pro práci s dětmi, ať již jsou rozděleni do dvojic, skupin nebo pracují individuálně. Respektujeme tak potřeby všech našich žáků, a tím přispíváme k vyšší individualizaci výuky. Pomocí tandemové výuky vznikají nové situace a možnosti k individuálnímu rozvoji každého žáka. Tandemová výuka má tedy i velký přínos pro žáky a jejich učení.
V tandemové výuce se potkávají učitelé se stejnou nebo různou odborností a přirozeně s různými osobnostními rysy, morálními hodnotami, postoji a názory. Díky tomu může být tato výuka jak pro učitele, tak i žáky velmi obohacující. Pro přínosnou tandemovou výuku je však nutné, aby byly splněny některé důležité podmínky.
1) Různé aprobace: kmenový & docházející – u nás v projektu CLIL
Tato podoba je běžná při CLILu, kdy “kmenovým” učitelem je učitel s aprobací odborného předmětu, a “docházejícím” je učitel s aprobací cizího jazyka. V průběhu celého hodiny mají oba jasně vymezené role v rámci své aprobace.
2) Rozdělení rolí
V případě učitelů se stejnou aprobací je další možností rozdělení rolí v rámci naplánovaných aktivit, kdy vždy jeden učitel z tandemu aktivitou žáky provází a druhý žáky monitoruje a případně jim individuálně pomáhá. V další aktivitě si tyto role vymění.
3) TOP tandem
TOP podoba tandemové výuky je vzájemné sladění a doplňování v rámci celé hodiny. Oba učitelé zároveň žáky provázejí, monitorují a v případě potřeby jim individuálně pomáhají. To může nastat v případě, že se učitelé dobře osobně i profesně znají, vědí, co od sebe navzájem očekávat a dokáží dobře improvizovat.
Závěrem konstatujeme, že tandemová výuka otevírá dveře velkému obohacení opravdu všem, stačí jen odhodlání a chuť ji vyzkoušet!!!
Ukázka přípravy z chemie na tandemovou výuku:
IONTOVÉ SLOUČENINY – PŘÍPRAVA VYUČOVACÍ HODINY – 8.A
Cíl: Využitím běžné sloučeniny – kuchyňská sůl – NaCl odvodit společně s žáky podstatu iontových sloučenin, vznik iontů a procvičováním zobecnit na další sloučeniny
Plánovaný průběh hodiny:
Pojmy | Činnost žáků | Činnost učitelů |
Opakování sloučeniny | skupinová práce, tři různé úkoly na tabuli | A – práce s žáky u tabule B – pomáhá skupinám |
Reakce sodíku s chlorem | sledují video | A – ovládá počítač B – doplňuje výklad videa |
Krystaly NaCl | prohlíží model krystalu, fotí reálné krystalky | A – popisuje model B – pracuje se skupinami žáků |
Rozpouštění soli | pozorují pomalé rozpouštění krystalků ve skupinách, případně natáčí průběh rozpouštění | A – na tabuli modeluje průběh B – pracuje se skupinami a reguluje práci s mobily |
Procvičení v PS 1 – 5 strana 31 | samostatná práce | A,B – pracují s jednotlivci v lavicích, vysvětlují |
Již druhým rokem vyučujeme tandemovou výuku v těchto předmětech: chemie, angličtina, informatika a matematika viz rozvrh.
Rozvrh tandemové výuky na ZŠ Mokrá – Horákov pro školní rok 2023/2024
2. hod | 3. hod | 4. hod | 5. hod | 6. hod | |
Pondělí | Ch 8. A Inf 3. A | Ch 9. B Inf 3. B | Ch 9. A Inf 5. B | Inf 8. A | |
Úterý | Aj 2. B M 8. A | ||||
Středa | Ch 9. A | Ch 9. B Inf 4. A | Ch 8. A Aj 2. B | Inf 4. B | |
Čtvrtek | |||||
Pátek | M 8. A Inf 5. A |