Domů » Začít spolu
Naše škola se v roce 2021 zařadila do sítě škol, které postupně implementují myšlenky, principy a metody konstruktivistické školy.
Jako dítě chápu, k čemu mi je to, co se zrovna učím. Dovedu si vybrat a vysvětlit na čem a proč pracuji. Poradím si, když nastanou problémy. Umím naslouchat a pomoct, když někdo potřebuje a vím, že ostatní zvládnou totéž, když potřebuji já.
Jako rodič vím, co se ve třídě děje a mohu se do dění v ní aktivně zapojit. Spoluvytvářím tak komunitu, které mohu být prospěšný, a která může být užitečná mně. Partnerský vztah se školou mi dává prostor svému dítěti důvěřovat. Vím, že mé dítě i já jsme v bezpečí dobrých vztahů.
Jako učitel/ka mám daleko více svobody, mohu využít svou kreativitu, intuici a osobnost. To vše v rámci propracovaného systému, o který se mohu kdykoli opřít. Díky důrazu na spolupráci a vzájemné učení mohu snáze zapojit všechny děti. Je pro mě důležité mít a využívat podporu svých kolegů/kolegyň a metodiček ZaS .
Třída je uspořádána do center aktivit, která nabízejí ve stejný čas více činností tak, aby rozvíjely dovednosti, kompetence a podporovaly spolupráci a vzájemné učení dětí.
Výuka je konstruktivisticky zaměřená. Děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování, což posiluje jejich sebehodnotu a sebevědomí.
Vyučující je spíše v roli průvodce. Nabízí dětem různé typy činností a míru podpory dle jejich individuálních potřeb.
Největší váhu v hodnocení dítěte má jeho sebehodnocení. Děti se učí plánovat, řídit svoji práci a přebírat za ni zodpovědnost.
Cílem vyučujícího je maximální podpora každého dítěte v jeho učení, proto při hodnocení žáky nesrovnává mezi sebou.
Proces učení je pro nás stejně důležitý jako výsledek. Chybu vnímáme jako neoddělitelnou součást učení a využíváme ji jako příležitost k dalšímu rozvoji.
Škola nabízí rodině rozmanité formy spolupráce, které nejlépe vyhovují jejím potřebám, možnostem, životnímu stylu a zázemí.
Důležitá je pro nás pozitivní atmosféra, pocit bezpečí a radost z učení.
Vyučující, děti i rodiče spolu komunikují vstřícně a s respektem.
Naše čtvrtá centra aktivit nás zavedla na zimní olympiádu. Tentokrát měli žáci více práce a v centrech se učili dva dny. V centru Čtení pracovali s tabulkou s přehledem získaných medailí pro jednotlivé účastnické země. Z tabulky bylo potřeba vyčíst různé informace a ty pak zaznamenat do pracovního listu. Dále měli podle piktogramů poznat jednotlivé sporty a přiřadit k nim správné názvy. V centru Psaní bylo prvním úkolem společnými silami přepsat básničku formou běhacího diktátu. Básničku se musela skupina následně naučit, pokud zbyl čas, tak také ilustrovat. Objevem bylo pro žáky tentokrát najít v literatuře, které vlajky patří jednotlivým účastnickým státům. Vyzkoušeli si také názvy vyhledaných států opsat. Vybranou vlajku pak poskládali z vršků od pet lahví. Posledním centrem byl Ateliér, kde jsme koláží ze sáčků od čaje vytvořili jednotlivé sportovní disciplíny ZOH.
V hodině tělesné výchovy jsme si některé sporty vyzkoušeli na vlastní pěst. Bruslili jsme na novinovém papíře, jeli jsme slalom na lyžích, jako boby nám posloužily žíněnky a i na biatlon došlo. Na závěr byli všichni účastníci olympiády odměněni medailí.
Nový rok jsme zahájili tříkrálovými centry. Vstupenkou do center bylo vypočítání příkladů na kometách a objevení komety s výsledkem šest, protože svátek Tří králů slavíme 6. 1. V jednotlivých centrech pracovaly děti na různých úkolech. V centru ateliér vyráběly Tři krále z balícího papírů. V tříkrálové matematice si opakovaly kdo je první, poslední. Žáci dostali královské koruny s vypočítanými příklady a měli zkontrolovat, zda jsou příklady vypočítané správně. Ty se správným výsledkem vystřihli a nalepili králům na jejich hlavy, seřazené od nejmenšího čísla k největšímu. V centru čtení a psaní hledaly děti tvary stejných písmen a hrály hru s kostkami. Na každém políčku bylo jedno písmeno, na dané písmeno měly vymyslet slovo. Políčko bylo označeno ještě různým počtem hvězdiček. Jedna hvězdička – vymysli na dané písmeno zvíře, dvě hvězdičky – vymysli jméno, tři hvězdičky – cokoli. V centru pokusy a objevy děti vyzkoušely své čichové vjemy, nejprve měly správně rozřadit koření a následně pak poslepu a po čichu hádaly, co je co. Na závěr žáci prezentovali, ve kterém centru se jim jak pracovalo a hodnotili svoji spolupráci.
Dne 3. 12. jsme pracovali v centrech na téma ,,Mikuláš.“ Děti si zkusily pokus z pekla, kde zapalovaly svíčky a zkoušely, kdy svíčka zhasne pod sklenicí. Snažily se přijít na důvod, skládaly z kostek mikulášskou berli a foukaly do míčku. V centru čtení a psaní děti vytleskávaly slabiky a řadily do pytlů dle počtu slabik. V matematice pak počítaly a vybarvovaly čertovské pytle. V centru ateliér vyráběly čerty, anděly a Mikuláše a v centru psaní jsme uvolňovali zápěstí malováním čerta.
Během listopadu se prvňáčci zapojili do podzimních center aktivit. Úkoly si děti samy přečetly a ihned se s chutí pustily do práce. Nezapomněly na spolupráci, diskuzi a pomoc jeden druhému. Z vlastních zkušeností přinášely do projektů spousty nápadů a bylo radostí sledovat jejich společné učení.V centrech si děti procvičily grafomotoriku, porovnávání, osovou souměrnost, probraná písmena a také životní cyklus rostlin. Fotografie dokonale zachytily skvělou práci těchto malých školáků.
Velikonoční centra jsou za námi. V centrech pokusů a objevů si děti zasely jarní osení. Osení si ozdobily zajíčky, které bravurně vytvořily podle video návodu na tabletu. Dalším centrem byla matematika, ve kterém se věnovaly velikonočním nákupům. Nechybělo ani čtení o velikonočních tradicích a psaní si děti procvičily u hádanek, které zamotal velikonoční zajíček. V centru ateliér vytvořily obří barevné kraslice z předmětů, které nalezly ve třídě. Díky dětem nám také vykvetla naše společná chodba a přispívá tak k jarní veselé náladě.
Lidské tělo probádaly první třídy během února. V jednom z center aktivit měly za úkol sestavit kostru lidského těla, zatímco v dalším zkoumaly rentgenový snímek a pokoušely se ho přenést na papír. Nezapomněly ani na matematiku, kde pracovaly s měřidly a porovnávaly svou vlastní výšku, obvod hlavy a velikost chodidla. Důležitou součástí bylo také čtení a psaní, kde se věnovaly například správnému přiřazení názvů orgánů lidského těla. Děti se v těchto centrech zapojily do práce s velkým zájmem, což naznačuje naději pro růst budoucích lékařů.
Některé děti již s robotickým včelkami pracovaly ve školce, ale přes ovládací panel je programovaly poprvé a šlo jim to skvěle. V ateliéru si sestavily robota podle svých představ, v centru psaní roboty popisovaly a následně představovaly svým spolužákům a spolužačkám. Dále v centru matematika pracovaly se čtvercovou sítí a rýsovaly robota podle zadání. V centru čtení vyhledávaly informace v koláčovém grafu a procvičovaly si učivo pomocí osmisměrky a křížovky.
Žáci a žákyně pracovali se čtvercovou sítí a skládali Kolumbovo vejce. Naučili se uvařit si a oloupat slepičí vajíčko. Zájemci ochutnali i křepelčí. Zjistili, že vajíčka mohou mít různé barvy skořápky, také se dozvěděli, proč to tak je. Pracovali s Vénnovým diagramem. Zopakovali si psaní i, y po tvrdých a měkkých souhláskách. V centru psaní vymysleli příběh k ilustraci a sehráli scénku ostatním spolužákům. V ateliéru si vytvořili papírovou kraslici.Navíc se někteří naučili i velikonoční koledu.