S novým školním rokem 2023/24 rozjíždíme na 2. stupni ZŠ pilotní projekt výukové metody CLIL (Content and Language Integrated Learning), který má velkou podporu ze strany MŠMT.
Metoda CLIL patří k významným trendům současného evropského školství a je jednou z možných strategií dvojjazyčného vzdělávání. CLIL se stal pevnou součástí české jazykové politiky na základě dokumentu Evropské unie pod názvem Podpora jazykového vzdělávání a lingvistické rozmanitosti: Akční plán 2004–2006.
Dokument předpokládá, že obsahově a jazykově integrované učení se bude podílet na cílech Unie v oblasti jazykového vzdělávání především tím, že žák si bude moci na hodině bezprostředně ověřit nově nabyté jazykové dovednosti a posílí tím tak své sebevědomí pro další studium jazyka.
CLIL má výrazný interdisciplinární charakter, kdy dochází k propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu. Jazyk je prostředkem pro výuku vzdělávacího obsahu a ten se naopak stává zdrojem pro výuku jazyků. Mezi nesporné výhody CLIL patří přirozené prostředí pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka.
V tomto školním roce do hodin odborných předmětů na druhém stupni integrujeme anglický jazyk. Neznamená to, že by se nyní žáci učili vybrané předměty plně v angličtině. Cílem tohoto projektu je angličtinu občas do výuky zařadit, např. do hodin zeměpisu, informatiky, přírodopisu, dějepisu, fyziky, tělesné výchovy nebo praktických činností. Žáci se tak naučí angličtinu používat i mimo hodiny výuky anglického jazyka. Metodu CLIL na naší škole budou vyučovat v tandemové výuce dva učitelé, jeden s aprobací cizího jazyka, druhý s aprobací vybraného nejazykového předmětu. Cílem takové hodiny CLIL tak není získat primárně nové znalosti v cizím jazyce, ale především znalosti v nejazykovém předmětu nabízené prostřednictvím cizího jazyka.
CLIL má pro žáky nezanedbatelný motivační potenciál, kteří si tímto více uvědomují význam znalosti cizího jazyka pro život. Užití cizího jazyka je prostředkem k osvojení obsahu, ne cílem v procesu učení. Jazykové vyučování je v převážné míře zaměřeno na procvičování čtyř dovedností (čtení, poslech, mluvení a psaní). Ve vyučování nejazykového předmětu jsou tyto čtyři dovednosti prostředkem k získání nových informací a k demonstraci pochopení vyučovaného předmětu. Právě tato dovednost, jednat v cizím jazyce v různých situacích, je považována za největší výhodu CLIL především pro budoucí povolání žáků.
Podrobnější informace k výuce metodou CLIL zde.
Listopad 2023