Se školním rokem 2023/24 jsme rozjeli na 2. stupni ZŠ pilotní projekt výukové metody CLIL (Content and Language Integrated Learning), který má velkou podporu ze strany MŠMT.
Metoda CLIL patří k významným trendům současného evropského školství a je jednou z možných strategií dvojjazyčného vzdělávání. CLIL se stal pevnou součástí české jazykové politiky na základě dokumentu Evropské unie pod názvem Podpora jazykového vzdělávání a lingvistické rozmanitosti: Akční plán 2004–2006.
Dokument předpokládá, že obsahově a jazykově integrované učení se bude podílet na cílech Unie v oblasti jazykového vzdělávání především tím, že žák si bude moci na hodině bezprostředně ověřit nově nabyté jazykové dovednosti a posílí tím tak své sebevědomí pro další studium jazyka.
CLIL má výrazný interdisciplinární charakter, kdy dochází k propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu. Jazyk je prostředkem pro výuku vzdělávacího obsahu a ten se naopak stává zdrojem pro výuku jazyků. Mezi nesporné výhody CLIL patří přirozené prostředí pro výuku a rozvoj cizího jazyka. Hodina jednoho nejazykového předmětu umožní tak nenásilné osvojování si cizího jazyka.
V tomto školním roce do hodin odborných předmětů na druhém stupni integrujeme anglický jazyk. Neznamená to, že by se nyní žáci učili vybrané předměty plně v angličtině. Cílem tohoto projektu je angličtinu občas do výuky zařadit, např. do hodin zeměpisu, informatiky, přírodopisu, dějepisu, fyziky, tělesné výchovy nebo praktických činností. Žáci se tak naučí angličtinu používat i mimo hodiny výuky anglického jazyka. Metodu CLIL na naší škole budou vyučovat v tandemové výuce dva učitelé, jeden s aprobací cizího jazyka, druhý s aprobací vybraného nejazykového předmětu. Cílem takové hodiny CLIL tak není získat primárně nové znalosti v cizím jazyce, ale především znalosti v nejazykovém předmětu nabízené prostřednictvím cizího jazyka.
CLIL má pro žáky nezanedbatelný motivační potenciál, kteří si tímto více uvědomují význam znalosti cizího jazyka pro život. Užití cizího jazyka je prostředkem k osvojení obsahu, ne cílem v procesu učení. Jazykové vyučování je v převážné míře zaměřeno na procvičování čtyř dovedností (čtení, poslech, mluvení a psaní). Ve vyučování nejazykového předmětu jsou tyto čtyři dovednosti prostředkem k získání nových informací a k demonstraci pochopení vyučovaného předmětu. Právě tato dovednost, jednat v cizím jazyce v různých situacích, je považována za největší výhodu CLIL především pro budoucí povolání žáků.
Podrobnější informace k výuce metodou CLIL zde.
Vyučující CLIL: Sylva Novotná, B.A.
Jak hodina tělocviku v angličtině probíhala?
Jak hodina praktických činností v angličtině probíhala?
Protože chlapci ve své předchozí hodině vařili, na tohle téma jsme navázali online přiřazovačkou slovní zásoby na téma úpravy jídel. Kluci pracovali ve dvojicích a k dispozici měli tablety. Pak jsme si společně nastudovali informace o denním kalorickém příjmu jednotlivce a výpočtu bazálního
metabolismu (BMR). Pro ověření pochopení textu jsme si zodpověděli několik otázek. Jako závěrečné shrnutí a opakování posloužil Kahoot, který chlapci opět hráli ve dvojicích na tabletech. I když tato hodina byla trošku náročnější na odborné výrazy, žáci si s nimi velmi dobře poradili.
Jak hodina fyziky v angličtině probíhala?
Nejprve jsme si v prezentaci ujasnili základní slovní zásobu pro diskusi o tepelných jevech a představili jsme si tepelně vodivé materiály a tepelné izolanty. Na anglickém videu jsme si ukázali, jak funguje iglú a vysvětlili si princip termosky. Žáci pak samostatně zařadili materiály do správné
skupiny. V Kahootu jsme si probranou látku a slovní zásobu zopakovali. Nakonec si žáci ověřili své znalosti z CLIL hodiny v tabulce tzv. Exit ticket.
Jak hodina vlastivědy v angličtině probíhala?
V prezentaci jsme se dověděli anglické názvy České republiky a sousedních států, světových stran a slovní zásoby polohopisu: řeky, nížiny, pohoří atd. Pak následovala přiřazovačka, na které děti pracovaly samostatně nebo ve dvojicích. A veškeré získané vědomosti jsme si ověřili v Kahoot kvízu, kterého se všichni účastnili s nadšením.